Selasa, 02 Juli 2013

Perdagangan Anak Kini Semakin Merajalela dan Dilakukan di Tempat Umum

JAKARTA - Kasus perdagangan (trafficking) anak di Indonesia dalam sepuluh tahun terakhir terus meningkat. Namun hanya 10 persen kasus perdagangan anak yang sampai ke pengadilan. Data dari International Organization for Migration (IOM) hingga April 2006 menunjukkan perdagangan manusia di Indonesia mencapai 1.022 kasus. 
"Akar permasalahannya, transisi ekonomi dan kemiskinan. Saat ini lahan pertanian di desa yang digarap masyarakat hanya 34 persen. Hal inilah yang membuat keluarga-keluarga di desa beralih meninggalkan pertanian dan memilih menjadi tenaga kerja," tegas mantan Sekretaris Nasional Satgas Penghapus-an Perdagangan Perempuan dan Anak, Tb Rachmat Sentika, Sabtu [25/7]. 

Demikianlah berita yang dilangsir dari sumber: http://www.bppaudnireg1.com/beritautama/kemiskinan-sebabkan-perdagangan-anak-tinggi.html. Tapi saudara jangan terkecoh dengan postingan saya kali ini. (Pakai Bahasa Banjar ja gen nahhh....) nang ulun maksud manjual anak bakaitan lawan judul ngint maksudnya manjual anak tanaman. Jualan anak ngini kada sambunyi-sambunyi mun sambunyi-sambunyi kada payu jualannya.heeee
Bajualan anak tanaman ni biasanya ditamui di pasar-pasar pakampungan. Ada anak lombok, anak tomat,
anak sup (seledri) wan macam-macam anak yang lainnya. Mun manjual; anak manusia kadada punk kalo.
Bagi pian yang huby atau katuju batatanaman tarutama Ibu-Ibu nag sibuk sambil baharahuan tanaman pas banar dari pada bacilumut dipahumaan. wadahnya kada luas gen kawa haja.
Apalagi ne parak bulan puasa kawa haja mananam lumbuk barangai gasan cacapan makan mun nukar duit pulang, iya lokoo....Mun handak ganal ada jua bibit nyiur sawit, bibit gatah. ne khusus gasan nagn baisi pahumaan nang luas wan handak dijadiakan pandapatan jangka panjang.
Sidah gen lah,,, bajualan anaknya...

0 komentar:

Posting Komentar